Weiler Péter

fine_art_hungary_logo

Leírás

Amerikában az Art Institute of Philadelphia főiskolán végezte tanulmányait, majd 1995-ben visszatért Magyarországra, és Budapesten folytatta a festést. Írásaival ifjúsági TV műsorokban tűnt fel, így a MOST című produkció állandó tagja volt, és a közszolgálati csatorna által szervezett ÁSZ tehetségkutató pécsi győztese is. 1993-ban Friderikusz Sándor mutatta be az országnak, akkor még Weiler Wonaláz művésznéven. 2009-ben hajléktalan emberek megsegítésével keltett feltűnést. A James Dean Riport képeinek több ezer reprodukcióját ingyen átadta a hajléktalanoknak, hogy azt saját hasznukra értékesíthessék. Az akció nagy média figyelmet és jelentős anyagi bevételt hozott a rászorulóknak.[1][2][3][4] Kieselbach Tamás műkereskedő, Jaksity György üzletember és Geszti Péter reklámszakember társaságában 2000-ben megalakították a Habostorta.hu internetes portált. Az üzemeltető Habostortában kft.-ben 2006-ban többségi részesedést vásárolt a Georg von Holtzbrinck csoporthoz tartozó Holtzbrinck Networks.[5] 2010-ben az Elvis Budapesten kollekció a Hajtás Pajtás biciklifutárok hátizsákján járta be egy hónapon keresztül Budapestet. A képekből a Százszorkép Kiadó készített képeslap, naptár és poszter kollekciót.[6] 2014-ben Weiler Péter a köveskáli buszterminált alakította át galériává. Itt mutatkozott be a Route ’71 című balatoni témájú sorozata. A képek a Balaton Sound fesztiválon óriás molinókon váltak a rendezvény installációjává.[7][8] 2015-ben a vasárnapi nyitvatartás kapcsán szervezett országos hírű performance-ot, a kocsija csomagtartójából árult termékeket a zárva tartó nagyáruházak előtt.[9] A Különjárat címmel Tihanyban egy oldtimer Robur buszban szervezett tárlatot továbbra is a Balaton ihlette új képeiből.[10] 2016-ban a Godot Galériában az amerikai nagykövetasszony, Colleen Bell nyitotta meg Pop New York című kiállítását.[11] A Bátor Tábor támogatására a Behind The Clouds képsorozat 15 legjobb magyar zenész és zenekar portréit foglalta össze, amit a Kieselbach Galériával közösen szervezett jótékonysági aukción közel 10 millió forint értékben értékesítettek.[12] Közéleti performance-ok közül emlékezetes a Minden magyar szobor avatása a Parlament előtt,[13] valamint az egészségügy állapotára felhívó, hullazsákká átalakítható kórházi pizsama demonstrációja a Jahn Ferenc Kórház előtt.[14][15] 2017 májusban Hevesi Judit költőnő Holnap ne gyere című kötetéhez kapcsolódó kiállítást szervezett az Andrássy út 66-ban. 2017 szeptemberben a Godot galériában az Üdvözlet Aligáról című kiállítást nagy sajtóvisszhang mellett Gothár Péter nyitotta meg. A képek Kádár Jánossal, a jóléti elemekre építő szocialista szervilizmussal, és a lemondó beletörődéssel foglalkoznak. Aliga 1 és Aliga 2 két külön világ, és mindkettő együtt izolált sziget a Balaton partján. Hétköznapi nyaralók, és a politikai elit. Ez a kettősség vezeti az Üdvözlet Aligáról képeit, egy sorozaton belül váltakoznak az életképek és a hatalom figurái alkotta jelenetek. Az Élet és Irodalom 2017 szeptember 22-i számában Gothár Péter megnyitó szövege mellett megjelent a képekből egy válogatás.[16][17] 2019-ben Weiler Péter és drMáriás a Kieselbach Galéria által szervezett közös kiállításon mutatkoztak be együtt. Az Önarckép Trianonnal című kiállítás képei a két művész családtörténeteire épült, a személy dráma a világtörténelmi események tükrében bontakozott ki. Weiler a Kádár János 1956 forradalom alatti négynapos moszkvai eltűnésének elképzelt pillanatait elevenítette meg a képein.[18][19] 2020-ban a Checkout című kiállítása a New York-i Chelsea Hotel világhírű lakóinak az életét dolgozta fel. Azt a tényt, hogy a Chelsea Hotelt 1939-től magyar tulajdonosok működtették még soha korábban nem tárta fel senki Magyarországon. A magyar Bard család támogatta a fiatal művészek lakhatását, közösséget teremtettek olyan legendás alkotókkal, mint Leonard Cohen, Janis Joplin, Bob Dylan, Jim Morrison, Allen Ginsberg vagy Jack Kerouac. Weiler kiállítása egy budapesti ipari csarnokban vonultatta fel a megfestett portrékon keresztül az egyes szereplők élettörténetét.[20] 2021-ben Magyarországon először Weiler Péter készített és értékesített kriptovalutáért képzőművészeti alkotást. A Bitcoin bánya az Alföldön című NFT (non-fungible token) alkotása 1Ether áron kelt.[21]
Kiállítások
Önálló kiállítás: 1993 BUNGEE JUMPING – Blitz Galéria Budapest 1995 MODERN TELEVISION – Blitz Galéria Budapest 1996 PREMIER – Blitz Galéria Budapest 1998 SCOPE – Magángyűjtők Galériája Budapest 2001 O2 – Ernst Múzeum Dorottya Galéria Budapest 2009 THE JAMES DEAN RIPORT 2009 HOTEL 21 2010 ELVIS IN BUDAPEST – posters on bicycle courriers 2011 BLOCK HOUSE WILDERNESS – Tranzit 2011 RÉZ + WEILER – Doboz 2012 APRÉS SKI – Design Terminál Budapest 2012 MOSOLYOGJ HANGOSAN – for the homeless 2013 7 SINS SKATE BOARDS & ART – Design Terminál terasz 2013 AFTER WORK – Buddha Bar Hotel interior commission 2014 ROUTE ’71 – Köveskál Buszterminál – Balaton Sound – Strand Fesztivál 2014 KISS*** KISS*** – DESIGN WEEK – Budapest + Pécs + MAGMA 2015 Különjárat – Art Placc Tihany 2016 Absolut Weiler – Secret Room 2016 Pop New York – Godot Gallery 2017 Holnap ne gyere – Andrássy 66 2017 Üdvözlet Aligáról – Godot Gallery 2018 drMáriás / edZámbó / Felugossy / Weiler utazó kiállítás – Picnic gallery 2019 American graffiti /The Studios 2019 Önarckép Trianonnal / drMáriás + Weiler – Kieselbach Galéria szervezésében a The Studios-ban
Díjak, elismerések
Képek

Alkotó hirdetései